عرفان حکمت یار؛ محمدرضا سنگری
دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1397، ، صفحه 61-88
چکیده
بیشتر محققان دربارۀ ادبیت گفتارمتن روایت فتح اتفاقنظر دارند. برخی از آنها بر این باورند که گفتارمتن از تصاویر مستند استقلال دارد و ادبیت آن ارتباط ساختاری با تصویر ندارد. پژوهش حاضر با هدف تحلیل چگونگی ...
بیشتر
بیشتر محققان دربارۀ ادبیت گفتارمتن روایت فتح اتفاقنظر دارند. برخی از آنها بر این باورند که گفتارمتن از تصاویر مستند استقلال دارد و ادبیت آن ارتباط ساختاری با تصویر ندارد. پژوهش حاضر با هدف تحلیل چگونگی ارتباط ادبیت گفتارمتن با تصویر در مستند روایت فتح به رشته تحریر درآمده است. فرضیۀ اصلی پژوهش این است که فرم روایت فتح تمثیلی است و این فرم رابطهای انداموار بین ادبیت گفتارمتن با تصویر ایجاد کرده است. برای سنجش این فرضیه از روش تحلیل ساختاری مبتنیبر ایدۀ انداموارگی استفاده شد و نمونهگیری به روش انتخابی و هدفمند از قسمت نخست روایت فتح، یعنی شب عاشورایی انجام شد. یافتههای پژوهش بیانگر این است که فرم انداموار تمثیل تاریخی-سینمایی در مستند روایت فتح، موجب پیوند ساختاری بین ادبیت گفتارمتن با تصویر در این اثر شده است.