داود فاطمی؛ عباس اسلامی فارسانی
دوره 4، شماره 2 ، مرداد 1397، ، صفحه 113-150
چکیده
ارزشها، پایه و اساس بینش و کنش انسان را تشکیل داده و در انتخاب، گزینش و انجام کنش، نقش اساسی دارند. ارزشهای دفاع مقدس، دارای عناصر مثبت و سازندهای است که حفظ و انتقال صحیح آن، تضمینکنندة سلامت ...
بیشتر
ارزشها، پایه و اساس بینش و کنش انسان را تشکیل داده و در انتخاب، گزینش و انجام کنش، نقش اساسی دارند. ارزشهای دفاع مقدس، دارای عناصر مثبت و سازندهای است که حفظ و انتقال صحیح آن، تضمینکنندة سلامت اخلاقی و تأمینکنندة سعادت جامعه است؛ از اینرو، پژوهش حاضر، باهدف بررسی و تشخیص نظام ارزشهای دوران دفاع مقدس و نیز زمان کنونی، تبیین تغییرات و راهکارهای حفظ و انتقال ارزشهای دفاع مقدس نگاشته شده است. این پژوهش، از حیث ماهیت، توصیفی- تحلیلی، از نظر اجرا و کنترل شرایط، یک بررسی پیمایشی و از نظر هدف، کاربردی بوده و باتوجهبه موضوع، دارای دو جامعة آماری متفاوت است. جامعة آماری اول را همة جوانان دختر و پسر ردة سنی 15 تا 25 سال شهر تهران و جامعة آماری دوم را نیز کارکنان و اساتید دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی و دانشگاه جامع امام حسینعلیهالسلام تشکیل میدهند. برای تجزیه و تحلیل دادهها، پس از تعیین نرمالبودن توزیع و باتوجهبه سطوح سنجش متغیرها، از آزمونهای آماری مربوطه استفاده شده است.یافتههای آماری و تجزیهوتحلیل آنها، نشانگر وجود رابطة معنیدار، بین متغیرهای مستقل موردسنجش در پژوهش حاضر (پایگاه اقتصادی- اجتماعی خانواده، میزان و نوع مصرف رسانههای اجتماعی، نوع جامعهپذیری، احساس محرومیت نسبی و ادراک فرصتهای مسدود) با متغیر وابسته (اولویتهای ارزشی) است. درنهایت، نتایج بهدستآمده از آزمون معنیداری تفاوت میانگین اولویتهای ارزشی، نشان از معنیداری تفاوت میانگین اولویتهای ارزشی جامعة کنونی با دوران دفاع مقدس دارد.