per
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید سپهبد پاسدار حاج قاسم سلیمانی (با مشارکت انجمن علمی ژئوپلیتیک ایران)
فصلنامه علمی مطالعات دفاع مقدس
2588-3674
2018-02-20
3
4
1
29
220
Promotional
تبیین سرچشمههای جغرافیای سیاسی تنش و منازعه عراق علیه ایران براساس الگوی هایپوتیتکا
An Explanation of Geopolitical Origins of Tension and Conflict between Iran and Iraq on the Basis of Hypothetica Model
ریباز قربانینژاد
1
محمدرضا حافظنیا
2
زهرا احمدیپور
3
عبدالعلی قوام
4
دانشجوی دکتری جغرافیای سیاسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
استاد جغرافیای سیاسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
استاد جغرافیای سیاسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
استاد علوم سیاسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
وجود روابط مبتنی بر تنش و منازعه میان واحدهای سیاسی- فضایی در ابعاد مختلف محلی، ملی و منطقهای از قدیمیترین و پایدارترین وجوه زمامداری انسان در طول تاریخ بهشمار میرود. این امر از زمان تشکیل و رسمیت یافتن دولت- ملتها بعد از قرارداد وستفالیا شکل بارزتری بهخود گرفت و همواره در برهههای مختلف، روابط خصمانه میان کشورهای همسایه، جایگزین روابط دوستانه شده که در بسیاری از موارد به جنگ و درگیری نیز انجامیده است. در این بین، عوامل و ارزشهای جغرافیایی و جغرافیای سیاسی نقش عمدهای در بروز تنش و منازعه میان واحدهای سیاسی همسایه ایفا کرده است. در این پژوهش سعی شده است با رویکرد توصیفی- تحلیلی و با بهره گرفتن از منابع کتابخانهای، به تبیین و بررسی سرچشمههای جغرافیای سیاسی تنش و منازعه عراق علیه ایران بر پایه الگوی «هایپوتیتکا»ی پیتر هاگت پرداخته شود. فرضیه بنیادین این مقاله آن است که عوامل جغرافیای سیاسی نظیر مسأله مرزها، قومیت و مذهب، ادعاهای سرزمینی، مرز دریایی در خلیج فارس، حوزههای انرژی مشترک، وابستگی هیدروپلیتیک عراق به ایران و...، نقش عمدهای در بروز تنش و منازعه عراق علیه ایران ایفا کرده است.
Historically, relations that are based on tension and conflict between spatial-political units in local, national, and regional perspectives can be cited as one of the oldest and most sustained aspects from the time man came to reign on the earth. Geopolitical and geographical values and factors have played a major role in helping tension and conflict to emerge between political units. As a country that appeared out of a combination of three Ottoman imperial states, Iraq has experienced a non-peaceful relationship with its neighbors due to its special natural and human geography attributes. A living example is its invasion of Iran and Kuwait in the second half of the twentieth Century. However, many of the tension- and conflict raising behaviors on the part of the Iraqi government can be said to have been originated from its geography and geopolitics. An inhomogeneous human structure from an ethnic and religious point of view, depending hydropolitically on the neighboring countries, having limited access to free waters in the Persian Gulf, different problems in exporting oil and gas, territorial claims to its neighbors...are only part of the geographical and geopolitical facts in the case of Iraq, which definitely affect the way the governing body acts in regulating relations with others. This research with an analytical-descriptive approach tries to explore and explain the geographical and geopolitical origins of tension and conflict in Iran-Iraq relations on the basis of the method that Peter Haggett called Hypothetico model using library sources.
https://hds.sndu.ac.ir/article_220_cd5cb411904d932554ec7706283ec6dd.pdf
: ایران
عراق
خلیج فارس
ژئوپلیتیک
تنش و منازعه
هایپوتیتکا
Iran
Iraq
Persian Gulf
geopolitics
tension and conflict
per
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید سپهبد پاسدار حاج قاسم سلیمانی (با مشارکت انجمن علمی ژئوپلیتیک ایران)
فصلنامه علمی مطالعات دفاع مقدس
2588-3674
2018-02-20
3
4
31
45
221
Promotional
بررسی عوامل تأثیرگذار بر آمیخته بازاریابی کتب دفاع مقدس
Investigating Effective Factors on the Marketing Mix of the Holy Defense Books
رسول یوسفی
1
عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران
تکانههای محیطی، سبب افزایش روزافزون درک نیازهای مشتریان شده است. افراد با سلیقهها، نیازها و تجارب مختلف و با توجه به ظرفیتها و محدودیتهای خود، اقدام به انتخاب میکنند. با ظهور فضای رقابتی، مفاهیمی همچون مشتری مداری و کسب رضایت مشتری، پایه و اساس کسبوکار شده، سازمانی که به این تحولات بیتوجه باشد، از صحنه بازار حذف میشود. درک این نیاز در حوزه فرهنگ و دفاع مقدس که بخشی مهم از تاریخ جمهوری اسلامی را تشکیل میدهد، اهمیتی دوچندان مییابد. در واقع، بهمنظور جلب نظر مردم به مطالعه کتب دفاع مقدس، ضروری است که عوامل مؤثر بر این مهم مورد بررسی و مداقّه قرار گیرد. بر این اساس، این تحقیق به بررسی عوامل مؤثر بر آمیخته بازاریابی کتب دفاع مقدس پرداخته است. از این رو، رویکرد آن توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق نیز خریداران کتاب در شهر تهران است که با بهرهگیری از جدول مورگان 384 نفر، حجم نمونه انتخاب شدند. همچنین بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها، روشهای آماری توصیفی و استنباطی و آزمو نهای تحلیل تأییدی و تحلیل مسیر، مطمحنظر قرار گرفت.
Environmental impacts have increased the growing awareness of the customers needs. people with different tastes, needs and experiences, and according to their capacities and limitations decide to choose. With the advent of Competitive atmosphere, concepts such as customer orientation and customer satisfaction, became the foundation of the business and the organization that ignores these developments is excluded from the market. Understanding this need in the field of culture and holy defense, which forms an important part of the history of the Islamic Republic of Iran is becoming more and more important. In fact, in order to attract people's attention to the study of holy defense books, it is essential that the factors affecting this important issue be investigated. Accordingly, this research investigates the factors affecting the marketing mix of holy defense books. Therefore, its approach is descriptive and of a survey type. The statistical population of the study is book buyers in Tehran, sample size was 384 people selected according to Morgan table. In order to analyze the data, descriptive and inferential statistical methods and confirmatory analysis and path analysis were used.
https://hds.sndu.ac.ir/article_221_71d5a518c4cf5aade354a47fe1aef60a.pdf
آمیخته بازاریابی
کتب دفاع مقدس
تحقیق پیمایشی
Marketing mix
Holy Defense books
Survey research
per
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید سپهبد پاسدار حاج قاسم سلیمانی (با مشارکت انجمن علمی ژئوپلیتیک ایران)
فصلنامه علمی مطالعات دفاع مقدس
2588-3674
2018-02-20
3
4
47
74
222
Promotional
تحلیل روند و ویژگیهای جنگ تحمیلی عراق علیه ایران با تأکید بر بنیانهای جغرافیای نظامی
An Analysis of the Trend and the Characteristics of the Iran-Iraq War With an Emphasis on the Foundations on which Military Geography Has Been Built
حسین ربیعی
hosseinrabiei@hotmail.com
1
علی محمدپور
2
دکتری جغرافیای سیاسی، استادیار دانشکده علوم جغرافیایی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
دکتری جغرافیای سیاسی، دانشکده نقشهبرداری سازمان جغرافیایی نیروهای مسلّح.
جنگ تحمیلی عراق علیه ایران که حدود هشت سال به طول انجامید، گسترهای به مساحت بیش از 1600 کیلومتر را دربر گرفت و یکی از بزرگترین جنگهای قرن بیستم را رقم زد. پهنه عملیاتی این جنگ از ویژگیهای گوناگون جغرافیای انسانی و طبیعی برخوردار بود و انواع مختلف عملیات نظامی در آن انجام گرفت. جدا از گستره جغرافیایی، این جنگ از ویژگیهای دیگری نیز برخوردار بود؛ در آغاز جنگ، یکی از طرفین در دوران گذار از یک انقلاب مردمی و دیگری در دوران ثبات و آرامش بود. همچنین، در حالی که یکی از طرفین جنگ از پشتیبانی نسبی جهانی برخوردار بود، دیگری همزمان رویاروی بخش زیادی از جامعه جهانی قرار گرفته بود. در این وضعیت، پیروزی نظامی در جبهههای جنگ، مستلزم پیروی درست از اصول جنگی، از جمله در نظر گرفتن اصول جغرافیای نظامی بود. بررسی و تحلیل دقیقتر روند جنگ، میزان پیروی روند جنگ از بنیانهای جغرافیای نظامی را در هر دو جبهه روشن میکند. مقاله حاضر، با برشمردن ویژگیهای عملیات نظامی طرفین جنگ، کاربست اصول کلی جغرافیای نظامی را از سوی هر کدام از طرفهای درگیر، بررسی و تحلیل کرده است.
The Iran-Iraq war, which lasted about eight years, covered an area more than 1600 kilometers, triggered one of the greatest wars of the twentieth Century. The operational scope of this war covered different characteristics of human and natural geography within which different types of military operations took place. Apart from the geographical area, this war had different characteristics as well. At the outset of the war, one side was making a transition into a people-led revolution, while the other was in a state of stability and peace. Also, while one side enjoyed the relative supports of the world, the other was being confronted by large parts of the international community. It was in such a situation that military victory required principles of war, not to mention the principles of military geography to be implemented properly and taken into account. A more exact analysis of how the war proceeded, casts a light on the extent to which the foundation principles of military geography had been followed in both fronts. This article tries to analyze the way the general principles of military operations were applied by either side engaged in the war by enumerating the characteristics of military operations launched by the two sides.
https://hds.sndu.ac.ir/article_222_40da4b7fb7ec3146e8ecd283dc49fc52.pdf
جغرافیای نظامی
جنگ تحمیلی عراق علیه ایران
ژئواستراتژی
راهبرد نظامی
جنگ شهره
Military geography
Iran-Iraq War
geo-strategy
per
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید سپهبد پاسدار حاج قاسم سلیمانی (با مشارکت انجمن علمی ژئوپلیتیک ایران)
فصلنامه علمی مطالعات دفاع مقدس
2588-3674
2018-02-20
3
4
75
98
223
Promotional
بررسی تصاویر مرتبط با جنگ تحمیلی در کتابهای درسی از دیدگاه نشانهشناسی اجتماعی
A Study of War-Related Photos in Textbooks from the Viewpoint of Social Semiotics
فاطمه مصلحزاده
1
محمدتقی آشوری
2
کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشگاه هنر، تهران، ایران.
دکترای مردمشناسی،عضو هیئت علمی دانشگاه هنر، تهران، ایران
نشانهشناسی تصویر، رویکردی انتقادی است که با بررسی و تحلیل محتوای تصاویر میکوشد به لایههای پنهان مفهومی در آنها دست پیدا کند، بیآنکه ارزش زیباییشناختی تصاویر را مورد قضاوت قرار دهد. نشانهشناسی تصویر به طور عمده از دهههای ۶۰ و ۷۰ میلادی در مکتب نشانهشناسی پاریس مورد توجه قرار گرفت؛ اما مفهوم نشانهشناسی اجتماعی را اولینبار مایکل هالیدی، زبانشناس انگلیسی مطرح کرد. این ایده بعدها توسط شاگردان و همکاران او دنبال شد و توسعه یافت. پس از آن، گونتر کرس و تئو ونلیوون تلاش کردند تا نشانهشناسی اجتماعی را به حیطههای دیگری بهجز کلام نیز گسترش دهند. نتیجه تلاش آنها الگویی شد برای تحلیل تصویر که آن را نشانهشناسی اجتماعی تصویر نامیدند. این پژوهش با استفاده از الگوی کرس و ونلیوون برای نشانهشناسی اجتماعی تصویر، تصاویر کتابهای درسی دوره راهنمایی را با محوریت موضوع بازنمایی جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بررسی کرده است. بازنمایی جنگ بهدلیل اهمیت و تأثیرگذاری زیاد آن در جامعه بهعنوان یک پدیده اجتماعی معاصر مورد بررسی قرار گرفت. نتیجه بررسیها نشان داد که در بازنمایی جنگ، گفتمان غالب عدم تقارن «ما/آنها» است. دشمن یا در تصاویر بازنمایی نمیشود یا شیطانصفت، احمق و بیعرضه و حتی زشت تصویر میشود؛ در حالی که نیروهای خودی، باهوش، پاک و باایمان، با لیاقت و پیروز و زیبا تصویر میشوند.
https://hds.sndu.ac.ir/article_223_faef02b0eb1bc02c49c8d4927ae22c12.pdf
نشانهشناسی اجتماعی تصویر
کتابهای درسی دوره راهنمایی
تحلیل تصویر
جنگ تحمیلی عراق علیه ایران
per
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید سپهبد پاسدار حاج قاسم سلیمانی (با مشارکت انجمن علمی ژئوپلیتیک ایران)
فصلنامه علمی مطالعات دفاع مقدس
2588-3674
2018-02-20
3
4
99
125
224
Promotional
بررسی نقش الگوها و پدیدارهای ذهنی در تکوین «روایت» خاطرات جنگ (بررسی موردی: خاطرهنوشتهای بابانظر، یکی از این روزها به بلوغ رسیدم و چزابه)
Reviewing the roles of the patterns and mental images in evolution of the war memory narration (case study: Babanazar's memory, in one of these days I got matured and Chazabeh)
تیمور مالمیر
1
فردین حسین پناهی
fardin.hp@gmail.com
2
استاد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
خاطرهنوشتهای جنگ، با ویژگیهای منحصربهفردشان، هرچند از منابع تاریخ جنگ محسوب میشوند، غالباً در دستهای متمایز از منابع و متون تاریخی طبقهبندی میشوند. این مسأله به ویژگیهای رواییِ خاص این آثار مربوط میشود، چنانکه در آنها مرز میان تاریخ و ادبیات همواره در نوسان است. در این پژوهش، بهمنظور شناخت ویژگیهای روایی و مؤلفههای حاکم بر روایتپردازی خاطرات جنگ، و همچنین بهمنظور بررسی فرضیه امکان دستیابی به الگویی بنیادین در روایت این خاطرات، سه خاطرهنوشت از خاطرات دفاع مقدس (بابانظر، یکی از این روزها به بلوغ رسیدم و چزابه) بهعنوان زمینه بررسی موردی انتخاب شده و فرایندها و مؤلفههای مؤثر در روایتپردازیِ این آثار، بر مبنای نظریه ساختارگرایی، بررسی و تحلیل شده است. نتایج این تحقیق، نقش بنیادین الگوهای ذهنی و همزمانی (Synchronic) در شکلگیری «روایت» خاطرات جنگ را نشان میدهد. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی است و دادهها به روش کتابخانهای گردآوری شده است.
War memoirs, with their unique features, although considered sources of war history, are often classified into distinct categories of historical sources and texts. This is due to the special narrative features of these works, in which the boundary between history and literature is always fluctuating. In this study, in order to identify the narrative features and components governing the narration of war memoirs, and also to investigate the hypothesis of achieving a fundamental pattern in the narration of these memoirs, I wrote three memoirs of Holy Defense memoirs (Babanzar, one of these days) and reached maturity. It has been selected as a case study and the effective processes and components in the narration of these works have been studied and analyzed based on structuralist theory. The results of this research show the fundamental role of mental and synchronic patterns in the formation of "narrative" of war memories. The research method is descriptive-analytical and the data is collected by library method.
https://hds.sndu.ac.ir/article_224_93412891e632e6c7457359ccd953130f.pdf
خاطره نویسی جنگ
روایت
الگوهای ذهنی جمعی
خود
ساختار آشناسازی قهرمانی
War memoirs
story
Collective mental patterns
Self
The structure of championship recognition
per
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید سپهبد پاسدار حاج قاسم سلیمانی (با مشارکت انجمن علمی ژئوپلیتیک ایران)
فصلنامه علمی مطالعات دفاع مقدس
2588-3674
2018-02-20
3
4
127
149
225
Promotional
بررسی و تحلیل نقشآفرینی قوم عرب خوزستان در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران
A Study and Analysis of the Role Played by the Arab People of Khuzestan in Iran-Iraq War
حسن جعفرزاده
1
چمران بویه
2
کارشناسی ارشد جغرافیای سیاسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
کارشناسی ارشد جغرافیای سیاسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
تحولات تاریخی و سیاسی جغرافیای سیاسی ایران، همواره با توجه به کارکرد چندوجهی اقوام، در سیر معادلات قدرت تحلیل و ارزیابی میشود؛ بهطوری که تصویر موزاییکی اقوام در این جغرافیای سیاسی طی تاریخ، چرخهای از فرصت- تهدید را در مقابل منافع ملّی ایران نمایش میدهد. در این تحقیق با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی به بررسی نقش قوم عرب خوزستان در جنگ تحمیلی پرداخته شد. در واقع جنگ طولانی اخیر که با شعار حمایت از اعراب خوزستان یا به گمان دولت عراق، «عربستان» آغاز و تداوم یافت، مناسبترین فرصت را برای آشکارسازی حداکثر تمایلات واگرایانه در اختیار اعراب خوزستان گذاشت. با مطالعه این نقشآفرینی، مشخص شد که پیوندهای مذهبی، تاریخی و روابط اجتماعی- اقتصادی، خوزستان را دارای چنان هویت ایرانی گردانیده بود که مردم این منطقه با مقاومت و مخالفت در برابر دولت بعثی و عرب عراقی، که با تبلیغات و وعدههای فراوان سعی در تحریک و همگرایی آنان داشت، نشان دادند که پیوند عوامل اعتقادی و باورهای آنان با سرزمین و کشور ایران، محکمتر از آن است که بتوان با پیش کشیدن مسائل قومی، آنها را از هم جدا کرد. بنابر این، جنگ تحمیلی، زمینه بروز و نقشآفرینی این اعتقادات و باورهای نهفته را در میان قوم عرب خوزستان زنده کرد. از این رو، مقاومت مردم خوزستان در برابر تهاجم عراق، نقش مؤثری در سرنوشت جنگ ایفا کرد و در پایان، باعث شکست طرح تجزیه خوزستان شد.
https://hds.sndu.ac.ir/article_225_2bae699eb87384dc54a77b767fcf52bb.pdf
قوم عرب
خوزستان
هویت ملی
ایران
جنگ
per
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید سپهبد پاسدار حاج قاسم سلیمانی (با مشارکت انجمن علمی ژئوپلیتیک ایران)
فصلنامه علمی مطالعات دفاع مقدس
2588-3674
2018-02-20
3
4
151
185
226
Promotional
ارزیابی راهبردی گردشگری جنگ در ایران
Strategic evaluation of war tourism in Iran
مهدی سقایی
mehdi.saghaii@gmail.com
1
استادیار دانشکده علوم گردشگری، مؤسسه آموزش عالی حکیم جرجانی گرگان، گرگان، ایران
گردشگری در اواسط قرن بیستم، دچار تحولات بسیاری شد و از گذاری از گردشگری انبوه به گردشگری پسافوردی شکل گرفت که مبتنی بر الگوهای فضایی سهگانه و گونههای مختلف گردشگری بوده است. گردشگری جنگ یکی از این گونههای گردشگری برآمده از گردشگری پسافوردی است. اینگونه از گردشگری که زیرشاخه گردشگری تلخ بوده به نسبت گسترش دامنه تقاضای گردشگران، در جهت توسعه مناطق جنگزده و همچنین دیگر آثار فرهنگی موردتوجه قرار گرفته است. ازاینرو در این مقاله در چارچوب یک روش راهبردی مبتنی بر سطحبندی مناطق دارای قابلیت و تجزیهوتحلیل SWOTو اولویتبندی راهبردها با مدل QSPMبه ارزیابی راهبردی گردشگری جنگ در ایران پرداخته است. نتایج بهدستآمده در سطحبندی مناطق دارای قابلیت در چهار سطح انجام گرفته که چهار استان کرمانشاه، خوزستان، کردستان و ایلام در سطح یک قرار گرفتند. ازنظر تجزیهوتحلیل SWOTراهبرد اقدام ST(تنوع و رقابتی) حاصل گردید و اولویتبندی مدل QSPMراهبرد راهبردی تنوع و توسعه امکانات و تسهیلات خدمات گردشگری با امتیاز نهایی 64/11 بهعنوان راهبرد اصلی توسعه گردشگری جنگ تدوین شد. راهبرد حمایت از تشکیل شرکتها تعاونی گردشگری جنگ 32/9، بخشودگی مالیاتی و درنظرگرفتن تسهیلات درزمینه توسعه گردشگری جنگ در مناطق دارای قابلیت سطح یک با 94/8 و راهبرد هماهنگی و تعامل بیشتر سازمانهای متولی گردشگری جنگ با آژانسها و تورگردانها با 74/8 در اولویتهای بعدی راهبردی توسعه گردشگری جنگ قرار گرفتند.
Tourism underwent many changes in the middle of the twentieth century, from the transition from mass tourism to post-tourism, which was based on three spatial patterns and different types of tourism. War tourism is one of these types of tourism derived from post-tourism. This type of tourism, which is a sub-branch of bitter tourism, has been considered for the development of war-torn areas as well as other cultural monuments in proportion to the expansion of tourist demand. Therefore, in this article, in the framework of a strategic method based on the leveling of areas with capability and analysis, SWOT analysis and prioritization of strategies with the QSPM model, the strategic evaluation of war tourism in Iran has been done. The obtained results were done in leveling the areas with capability in four levels, in which the four provinces of Kermanshah, Khuzestan, Kurdistan and Ilam were in level one. In terms of SWOT analysis, the ST action strategy (diversity and competitiveness) was obtained and the QSPM model was prioritized. Strategy to support the formation of war tourism cooperatives 9/32, tax forgiveness and consideration of facilities in the field of development of war tourism in areas with level one capability with 8.94 and the strategy of coordination and more interaction of war tourism organizations with agencies and tour operators with 8.74 in The next strategic priorities were the development of war tourism.
https://hds.sndu.ac.ir/article_226_c39bdc8ccb5a42c53bf464ace6c5c684.pdf
گردشگری پسافوردی
گردشگری جنگ
گردشگری تلخ ارزیابی راهبردی
سطح بندی
ایران
Post-tourism
war tourism
Bitter tourism strategic evaluation
Rating
Iran