دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید سپهبد پاسدار حاج قاسم سلیمانی (با مشارکت انجمن علمی ژئوپلیتیک ایران)
فصلنامه علمی مطالعات دفاع مقدس
2588-3674
3
4
2018
02
20
تبیین سرچشمههای جغرافیای سیاسی تنش و منازعه عراق علیه ایران براساس الگوی هایپوتیتکا
1
29
FA
ریباز
قربانینژاد
دانشجوی دکتری جغرافیای سیاسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
محمدرضا
حافظنیا
استاد جغرافیای سیاسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
زهرا
احمدیپور
استاد جغرافیای سیاسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
عبدالعلی
قوام
استاد علوم سیاسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
<em>وجود روابط مبتنی بر تنش و منازعه میان واحدهای سیاسی- فضایی در ابعاد مختلف محلی، ملی و منطقهای از قدیمیترین و پایدارترین وجوه زمامداری انسان در طول تاریخ بهشمار میرود. این امر از زمان تشکیل و رسمیت یافتن دولت- ملتها بعد از قرارداد وستفالیا شکل بارزتری بهخود گرفت و همواره در برهههای مختلف، روابط خصمانه میان کشورهای همسایه، جایگزین روابط دوستانه شده که در بسیاری از موارد به جنگ و درگیری نیز انجامیده است. در این بین، عوامل و ارزشهای جغرافیایی و جغرافیای سیاسی نقش عمدهای در بروز تنش و منازعه میان واحدهای سیاسی همسایه ایفا کرده است. در این پژوهش سعی شده است با رویکرد توصیفی- تحلیلی و با بهره گرفتن از منابع کتابخانهای، به تبیین و بررسی سرچشمههای جغرافیای سیاسی تنش و منازعه عراق علیه ایران بر پایه الگوی «هایپوتیتکا»ی پیتر هاگت پرداخته شود. فرضیه بنیادین این مقاله آن است که عوامل جغرافیای سیاسی نظیر مسأله مرزها، قومیت و مذهب، ادعاهای سرزمینی، مرز دریایی در خلیج فارس، حوزههای انرژی مشترک، وابستگی هیدروپلیتیک عراق به ایران و...، نقش عمدهای در بروز تنش و منازعه عراق علیه ایران ایفا کرده است.</em>
: ایران,عراق,خلیج فارس,ژئوپلیتیک,تنش و منازعه,هایپوتیتکا
https://hds.sndu.ac.ir/article_220.html
https://hds.sndu.ac.ir/article_220_cd5cb411904d932554ec7706283ec6dd.pdf
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید سپهبد پاسدار حاج قاسم سلیمانی (با مشارکت انجمن علمی ژئوپلیتیک ایران)
فصلنامه علمی مطالعات دفاع مقدس
2588-3674
3
4
2018
02
20
بررسی عوامل تأثیرگذار بر آمیخته بازاریابی کتب دفاع مقدس
31
45
FA
رسول
یوسفی
عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران
تکانههای محیطی، سبب افزایش روزافزون درک نیازهای مشتریان شده است. افراد با سلیقهها، نیازها و تجارب مختلف و با توجه به ظرفیتها و محدودیتهای خود، اقدام به انتخاب میکنند. با ظهور فضای رقابتی، مفاهیمی همچون مشتری مداری و کسب رضایت مشتری، پایه و اساس کسبوکار شده، سازمانی که به این تحولات بیتوجه باشد، از صحنه بازار حذف میشود. درک این نیاز در حوزه فرهنگ و دفاع مقدس که بخشی مهم از تاریخ جمهوری اسلامی را تشکیل میدهد، اهمیتی دوچندان مییابد. در واقع، بهمنظور جلب نظر مردم به مطالعه کتب دفاع مقدس، ضروری است که عوامل مؤثر بر این مهم مورد بررسی و مداقّه قرار گیرد. بر این اساس، این تحقیق به بررسی عوامل مؤثر بر آمیخته بازاریابی کتب دفاع مقدس پرداخته است. از این رو، رویکرد آن توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق نیز خریداران کتاب در شهر تهران است که با بهرهگیری از جدول مورگان 384 نفر، حجم نمونه انتخاب شدند. همچنین بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها، روشهای آماری توصیفی و استنباطی و آزمو نهای تحلیل تأییدی و تحلیل مسیر، مطمحنظر قرار گرفت.<br /> <em> </em>
آمیخته بازاریابی,کتب دفاع مقدس,تحقیق پیمایشی
https://hds.sndu.ac.ir/article_221.html
https://hds.sndu.ac.ir/article_221_71d5a518c4cf5aade354a47fe1aef60a.pdf
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید سپهبد پاسدار حاج قاسم سلیمانی (با مشارکت انجمن علمی ژئوپلیتیک ایران)
فصلنامه علمی مطالعات دفاع مقدس
2588-3674
3
4
2018
02
20
تحلیل روند و ویژگیهای جنگ تحمیلی عراق علیه ایران با تأکید بر بنیانهای جغرافیای نظامی
47
74
FA
حسین
ربیعی
دکتری جغرافیای سیاسی، استادیار دانشکده علوم جغرافیایی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
hosseinrabiei@hotmail.com
علی
محمدپور
دکتری جغرافیای سیاسی، دانشکده نقشهبرداری سازمان جغرافیایی نیروهای مسلّح.
<em><span lang="AR-SA" dir="RTL">جنگ تحمیلی عراق علیه ایران که حدود هشت سال به طول انجامید، گسترهای به مساحت بیش از 1600 کیلومتر را دربر گرفت و یکی از بزرگترین جنگهای قرن بیستم را رقم زد. پهنه عملیاتی این جنگ از ویژگیهای گوناگون جغرافیای انسانی و طبیعی برخوردار بود و انواع مختلف عملیات نظامی در آن انجام گرفت. جدا از گستره جغرافیایی، این جنگ از ویژگیهای دیگری نیز برخوردار بود؛ در آغاز جنگ، یکی از طرفین در دوران گذار از یک انقلاب مردمی و دیگری در دوران ثبات و آرامش بود. همچنین، در حالی که یکی از طرفین جنگ از پشتیبانی نسبی جهانی برخوردار بود، دیگری همزمان رویاروی بخش زیادی از جامعه جهانی قرار گرفته بود. در این وضعیت، پیروزی نظامی در جبهههای جنگ، مستلزم پیروی درست از اصول جنگی، از جمله در نظر گرفتن اصول جغرافیای نظامی بود. بررسی و تحلیل دقیقتر روند جنگ، میزان پیروی روند جنگ از بنیانهای جغرافیای نظامی را در هر دو جبهه روشن میکند. مقاله حاضر، با برشمردن ویژگیهای عملیات نظامی طرفین جنگ، کاربست اصول کلی جغرافیای نظامی را از سوی هر کدام از طرفهای درگیر، بررسی و تحلیل کرده است.</span></em>
جغرافیای نظامی,جنگ تحمیلی عراق علیه ایران,ژئواستراتژی,راهبرد نظامی,جنگ شهره
https://hds.sndu.ac.ir/article_222.html
https://hds.sndu.ac.ir/article_222_40da4b7fb7ec3146e8ecd283dc49fc52.pdf
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید سپهبد پاسدار حاج قاسم سلیمانی (با مشارکت انجمن علمی ژئوپلیتیک ایران)
فصلنامه علمی مطالعات دفاع مقدس
2588-3674
3
4
2018
02
20
بررسی تصاویر مرتبط با جنگ تحمیلی در کتابهای درسی از دیدگاه نشانهشناسی اجتماعی
75
98
FA
فاطمه
مصلحزاده
کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشگاه هنر، تهران، ایران.
محمدتقی
آشوری
دکترای مردمشناسی،عضو هیئت علمی دانشگاه هنر، تهران، ایران
<em>نشانهشناسی تصویر، رویکردی انتقادی است که با بررسی و تحلیل محتوای تصاویر میکوشد به لایههای پنهان مفهومی در آنها دست پیدا کند، بیآنکه ارزش زیباییشناختی تصاویر را مورد قضاوت قرار دهد. نشانهشناسی تصویر به طور عمده از دهههای ۶۰ و ۷۰ میلادی در مکتب نشانهشناسی پاریس مورد توجه قرار گرفت؛ اما مفهوم نشانهشناسی اجتماعی را اولینبار مایکل هالیدی، زبانشناس انگلیسی مطرح کرد. این ایده بعدها توسط شاگردان و همکاران او دنبال شد و توسعه یافت. پس از آن، گونتر کرس و تئو ونلیوون تلاش کردند تا نشانهشناسی اجتماعی را به حیطههای دیگری بهجز کلام نیز گسترش دهند. نتیجه تلاش آنها الگویی شد برای تحلیل تصویر که آن را نشانهشناسی اجتماعی تصویر نامیدند. این پژوهش با استفاده از الگوی کرس و ونلیوون برای نشانهشناسی اجتماعی تصویر، تصاویر کتابهای درسی دوره راهنمایی را با محوریت موضوع بازنمایی جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بررسی کرده است. بازنمایی جنگ بهدلیل اهمیت و تأثیرگذاری زیاد آن در جامعه بهعنوان یک پدیده اجتماعی معاصر مورد بررسی قرار گرفت. نتیجه بررسیها نشان داد که در بازنمایی جنگ، گفتمان غالب عدم تقارن «ما/آنها» است. دشمن یا در تصاویر بازنمایی نمیشود یا شیطانصفت، احمق و بیعرضه و حتی زشت تصویر میشود؛ در حالی که نیروهای خودی، باهوش، پاک و باایمان، با لیاقت و پیروز و زیبا تصویر میشوند.</em>
نشانهشناسی اجتماعی تصویر,کتابهای درسی دوره راهنمایی,تحلیل تصویر, جنگ تحمیلی عراق علیه ایران
https://hds.sndu.ac.ir/article_223.html
https://hds.sndu.ac.ir/article_223_faef02b0eb1bc02c49c8d4927ae22c12.pdf
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید سپهبد پاسدار حاج قاسم سلیمانی (با مشارکت انجمن علمی ژئوپلیتیک ایران)
فصلنامه علمی مطالعات دفاع مقدس
2588-3674
3
4
2018
02
20
بررسی نقش الگوها و پدیدارهای ذهنی در تکوین «روایت» خاطرات جنگ (بررسی موردی: خاطرهنوشتهای بابانظر، یکی از این روزها به بلوغ رسیدم و چزابه)
99
125
FA
تیمور
مالمیر
استاد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
فردین
حسین پناهی
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
fardin.hp@gmail.com
<em>خاطرهنوشتهای جنگ، با ویژگیهای منحصربهفردشان، هرچند از منابع تاریخ جنگ محسوب میشوند، غالباً در دستهای متمایز از منابع و متون تاریخی طبقهبندی میشوند. این مسأله به ویژگیهای رواییِ خاص این آثار مربوط میشود، چنانکه در آنها مرز میان تاریخ و ادبیات همواره در نوسان است. در این پژوهش، بهمنظور شناخت ویژگیهای روایی و مؤلفههای حاکم بر روایتپردازی خاطرات جنگ، و همچنین بهمنظور بررسی فرضیه امکان دستیابی به الگویی بنیادین در روایت این خاطرات، سه خاطرهنوشت از خاطرات دفاع مقدس (بابانظر، یکی از این روزها به بلوغ رسیدم و چزابه) بهعنوان زمینه بررسی موردی انتخاب شده و فرایندها و مؤلفههای مؤثر در روایتپردازیِ این آثار، بر مبنای نظریه ساختارگرایی، بررسی و تحلیل شده است. نتایج این تحقیق، نقش بنیادین الگوهای ذهنی و همزمانی (Synchronic) در شکلگیری «روایت» خاطرات جنگ را نشان میدهد. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی است و دادهها به روش کتابخانهای گردآوری شده است. </em>
خاطره نویسی جنگ, روایت,الگوهای ذهنی جمعی,خود,ساختار آشناسازی قهرمانی
https://hds.sndu.ac.ir/article_224.html
https://hds.sndu.ac.ir/article_224_93412891e632e6c7457359ccd953130f.pdf
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید سپهبد پاسدار حاج قاسم سلیمانی (با مشارکت انجمن علمی ژئوپلیتیک ایران)
فصلنامه علمی مطالعات دفاع مقدس
2588-3674
3
4
2018
02
20
بررسی و تحلیل نقشآفرینی قوم عرب خوزستان در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران
127
149
FA
حسن
جعفرزاده
کارشناسی ارشد جغرافیای سیاسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چمران
بویه
کارشناسی ارشد جغرافیای سیاسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
<em>تحولات تاریخی و سیاسی جغرافیای سیاسی ایران، همواره با توجه به کارکرد چندوجهی اقوام، در سیر معادلات قدرت تحلیل و ارزیابی میشود؛ بهطوری که تصویر موزاییکی اقوام در این جغرافیای سیاسی طی تاریخ، چرخهای از فرصت- تهدید را در مقابل منافع ملّی ایران نمایش میدهد. در این تحقیق با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی به بررسی نقش قوم عرب خوزستان در جنگ تحمیلی پرداخته شد. در واقع جنگ طولانی اخیر که با شعار حمایت از اعراب خوزستان یا به گمان دولت عراق، «عربستان» آغاز و تداوم یافت، مناسبترین فرصت را برای آشکارسازی حداکثر تمایلات واگرایانه در اختیار اعراب خوزستان گذاشت. با مطالعه این نقشآفرینی، مشخص شد که پیوندهای مذهبی، تاریخی و روابط اجتماعی- اقتصادی، خوزستان را دارای چنان هویت ایرانی گردانیده بود که مردم این منطقه با مقاومت و مخالفت در برابر دولت بعثی و عرب عراقی، که با تبلیغات و وعدههای فراوان سعی در تحریک و همگرایی آنان داشت، نشان دادند که پیوند عوامل اعتقادی و باورهای آنان با سرزمین و کشور ایران، محکمتر از آن است که بتوان با پیش کشیدن مسائل قومی، آنها را از هم جدا کرد. بنابر این، جنگ تحمیلی، زمینه بروز و نقشآفرینی این اعتقادات و باورهای نهفته را در میان قوم عرب خوزستان زنده کرد. از این رو، مقاومت مردم خوزستان در برابر تهاجم عراق، نقش مؤثری در سرنوشت جنگ ایفا کرد و در پایان، باعث شکست طرح تجزیه خوزستان شد.</em>
قوم عرب,خوزستان,هویت ملی,ایران,جنگ
https://hds.sndu.ac.ir/article_225.html
https://hds.sndu.ac.ir/article_225_2bae699eb87384dc54a77b767fcf52bb.pdf
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید سپهبد پاسدار حاج قاسم سلیمانی (با مشارکت انجمن علمی ژئوپلیتیک ایران)
فصلنامه علمی مطالعات دفاع مقدس
2588-3674
3
4
2018
02
20
ارزیابی راهبردی گردشگری جنگ در ایران
151
185
FA
مهدی
سقایی
استادیار دانشکده علوم گردشگری، مؤسسه آموزش عالی حکیم جرجانی گرگان، گرگان، ایران
mehdi.saghaii@gmail.com
<em>گردشگری در اواسط قرن بیستم، دچار تحولات بسیاری شد و از گذاری از گردشگری انبوه به گردشگری پسافوردی شکل گرفت که مبتنی بر الگوهای فضایی سهگانه و گونههای مختلف گردشگری بوده است. گردشگری جنگ یکی از این گونههای گردشگری برآمده از گردشگری پسافوردی است. اینگونه از گردشگری که زیرشاخه گردشگری تلخ بوده به نسبت گسترش دامنه تقاضای گردشگران، در جهت توسعه مناطق جنگزده و همچنین دیگر آثار فرهنگی موردتوجه قرار گرفته است. ازاینرو در این مقاله در چارچوب یک روش راهبردی مبتنی بر سطحبندی مناطق دارای قابلیت و تجزیهوتحلیل </em><em>SWOT</em><em>و اولویتبندی راهبردها با مدل </em><em>QSPM</em><em>به ارزیابی راهبردی گردشگری جنگ در ایران پرداخته است. نتایج بهدستآمده در سطحبندی مناطق دارای قابلیت در چهار سطح انجام گرفته که چهار استان کرمانشاه، خوزستان، کردستان و ایلام در سطح یک قرار گرفتند. ازنظر تجزیهوتحلیل </em><em>SWOT</em><em>راهبرد اقدام </em><em>ST</em><em>(تنوع و رقابتی) حاصل گردید و اولویتبندی مدل </em><em>QSPM</em><em>راهبرد راهبردی تنوع و توسعه امکانات و تسهیلات خدمات گردشگری با امتیاز نهایی 64/11 بهعنوان راهبرد اصلی توسعه گردشگری جنگ تدوین شد. راهبرد حمایت از تشکیل شرکتها تعاونی گردشگری جنگ 32/9، بخشودگی مالیاتی و درنظرگرفتن تسهیلات درزمینه توسعه گردشگری جنگ در مناطق دارای قابلیت سطح یک با 94/8 و راهبرد هماهنگی و تعامل بیشتر سازمانهای متولی گردشگری جنگ با آژانسها و تورگردانها با 74/8 در اولویتهای بعدی راهبردی توسعه گردشگری جنگ قرار گرفتند.</em>
گردشگری پسافوردی,گردشگری جنگ,گردشگری تلخ ارزیابی راهبردی,سطح بندی,ایران
https://hds.sndu.ac.ir/article_226.html
https://hds.sndu.ac.ir/article_226_c39bdc8ccb5a42c53bf464ace6c5c684.pdf