دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید سپهبد پاسدار حاج قاسم سلیمانی (با مشارکت انجمن علمی ژئوپلیتیک ایران)
فصلنامه علمی مطالعات دفاع مقدس
2588-3674
4
2
2018
07
23
مبانی و قالبهای شعر دفاع مقدس
9
30
FA
توران
محمدی
دانشآموختة دکترای زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سیستان و بلوچستان.
مسعود
باوان پوری
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
masoudbavanpourib@gmail.com
الهام
ابراهیمی
کارشناسی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه کردستان.
behnaznazar@gmail.com
<strong>: </strong><em>ادبیات دفاع مقدس، یکی از شاخههای اصلی ادبیات انقلاب اسلامی بوده که شایسته و نیازمند مطالعة جدی، ازجانب نسل جوانِ اهل پژوهش است؛ زیرا به آنان یاری میدهد تا ابعاد مبهم و پیچیدة اندیشههای نو ملی و مذهبی، اعتقادی، فرهنگی و اجتماعی را مورد پژوهش قرار دهند. ادیبان و شاعران متعهد این سرزمین، تمام هنر و استعداد خود را در آفرینش حماسههای این دوره بهکارگرفتند و به عرصة تماشا گذاشتند و با تلاش آنان، ادبیاتی ایجاد شد که به ادبیات دفاع مقدس معروف است که به ادبیات فارسی، پویایی، سمتوسو و معنویتی دوچندان بخشید و در تغییر ذهنیت و جهانبینی شاعران و ادیبان اثرگذار بود. شاعران در این دوره، از قالبهای متنوعی برای بیان احساسات خویش در قالب شعر، در غزل، قصیده، مثنوی و غیره به طبعآزمایی پرداختند. مقالة حاضر بر آن است تا با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی، ضمن نگرشی بر مبانی این نوع ادبیات، به تبیین قالبهای بهکارگرفتهشده در شعر دفاع مقدس، با بیان نمونههایی از هریک، پرداخته و خواننده را در درک درست موضوع یاری رساند. نتایج پژوهش، نشانگر آن است که زبان این ادبیات، بهدلیل کاربرد لغات و اصطلاحات کهنه و نو دارای تنوع است. رعایت درست قواعد صرفونحو کلمه و کلام و دوربودن از ضعف تألیف و غرابت استعمال واژگانی و همچنین پرهیز از اطنابهای بیمورد و حذفهای بیجهت، از خصوصیات سبکی ادبیات دفاع مقدس است.</em>
ادبیات,دفاع مقدس,سبک,مکتب,قالب شعری,شعر نو
https://hds.sndu.ac.ir/article_401.html
https://hds.sndu.ac.ir/article_401_a3a2174ceb2053fbdccaa81c1e935bca.pdf
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید سپهبد پاسدار حاج قاسم سلیمانی (با مشارکت انجمن علمی ژئوپلیتیک ایران)
فصلنامه علمی مطالعات دفاع مقدس
2588-3674
4
2
2018
07
23
بررسی وضعیت تحصیلی دانشآموزان مهاجر جنگ تحمیلی (مطالعۀ موردی: دانشآموزان مهاجر ساکن در تهران)
31
52
FA
فؤاد
پورآرین
دانشیار دانشگاه خوارزمی.
حبیب
شرفی صفا
دانشجوی دکترای دانشگاه خوارزمی
sharifihabib@yahoo.com
<em>جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه جمهوری اسلامی ایران، جابهجاییهای جمعیتی و مهاجرتهای اجباری گستردهای را بهدنبال داشت. گروهی از این مهاجرین، دانشآموزان بودند که به</em><em></em><em>همراه خانوادههای خود به تهران مهاجرت کردند و بهدلیل ناسازگاری فرهنگی و اجتماعی و شرایط نامناسب اقتصادی خانوادهها، با مشکلات عدیدهای در محل تحصیل خود روبهرو گردیدند. بررسیها، نشان میدهد که بسیاری از این دانشآموزان مهاجر، بهدلیل شرایط بد اقتصادی و مسکن نامناسب مجبور به ترکتحصیل شدند و یا به مشاغل کاذب و حتی اعتیاد و فساد روی آوردند. بنابراین، پژوهش حاضر </em><em>به</em><em></em><em>دنبال بررسی این موضوع است که مهاجرتهای اجباری جنگ تحمیلی، چه تأثیری بر</em><em></em><em>روی کیفیت تحصیلی دانش</em><em></em><em>آموزان مهاجر داشته و عوامل مؤثر بر آن کدام است</em><em>. روش مورداستفاده در این پژوهش، روش کتابخانهای است و جهت ارائة برخی شاخصهای جمعیتی نیز، از گزارشات بنیاد امور مهاجرین در سال 1369 و از اسناد مطالعاتی هم برای پی</em><em></em><em>بردن به وضعیت تحصیلی دانشآموزان مهاجر در اقامتگاهها و محلات جدید تحصیل آنان استفاده شده است.</em>
جنگ تحمیلی,دانشآموزان مهاجر,وضعیت تحصیلی,مهاجرین ساکن تهران
https://hds.sndu.ac.ir/article_402.html
https://hds.sndu.ac.ir/article_402_852dd63cf2ba4b8afd9af394ef85d661.pdf
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید سپهبد پاسدار حاج قاسم سلیمانی (با مشارکت انجمن علمی ژئوپلیتیک ایران)
فصلنامه علمی مطالعات دفاع مقدس
2588-3674
4
2
2018
07
23
انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در نظام آموزشی کشور (تعلیموتربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی در تراز انقلاب اسلامی و دفاع مقدس)
53
86
FA
مرتضی
زارع برمی
استادیار دانشگاه دامغان
tmu.zare@yahoo.com
<strong>چکیده</strong><strong>:</strong><em> انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بخشی از سرنوشت و هویت ملت ایران در چهار دهة اخیر است و براساس این دو رویداد کلان تاریخی- حماسی، امام خمینی</em><em><sup>رحمت</sup></em><em><sup></sup></em><em><sup>الله</sup></em><em><sup></sup></em><em><sup>علیه</sup></em><em>، اسلام، عاشورا، شهادت، آرمانشهر، استقلال، آزادی، صلح، عدالت و برابری درزمرة باورها و ارزشهای استقلال از استکبار و رهایی از استبداد و تجاوز خارجی جمهوری اسلامی ایران است. هریک از این سرفصلهای محتوایی و ارزشی میتواند، بهتنهایی هستة مرکزی بسیاری از سرفصلهای آموزشوپرورش</em><em>را شکل دهد و در رشد مهارتهای شناختی، عاطفی و اجتماعی دانشآموزان کشور مؤثر باشد. برهمین</em><em></em><em>اساس، بایستی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، سهمی ارزنده در بالندگی آموزشوپرورش کشور داشته باشند، زیرا ارزشها و باورهای انسانی، اسلامی و ایرانی در</em><em></em><em>حد</em><em></em><em>اعلای خود در منظومة انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تبلور یافته است؛ باعنایت</em><em></em><em>به موارد بالا، پژوهش حاضر، با روش توصیفی- تحلیلی و با در</em><em></em><em>نظر</em><em></em><em>گرفتن مفاد اسلامی- ایرانی سند تحول بنیادین آموزشی کشور به</em><em></em><em>رشتة</em><em></em><em>تحریر درآمده و درپی بررسی منظومة انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در</em><em></em><em>حوزة تعلیموتربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی است.</em>
انقلاب اسلامی,دفاع مقدس,سند تحول بنیادین,عاشورا,آموزش و پرورش,نظام آموزشی
https://hds.sndu.ac.ir/article_403.html
https://hds.sndu.ac.ir/article_403_d67b555fec73adc856466f4ff13781a7.pdf
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید سپهبد پاسدار حاج قاسم سلیمانی (با مشارکت انجمن علمی ژئوپلیتیک ایران)
فصلنامه علمی مطالعات دفاع مقدس
2588-3674
4
2
2018
07
23
سبکشناسی لایۀ واژگانی سرودههای پایداری سیدحسن حسینی
87
112
FA
معصومه
صادقی
استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران
sadeghi2002@yahoo.com
<strong> </strong><em>سبک</em><em></em><em>شناسی ادبی با رویکردهای پیشرفتة خود، سعی بر کشف مضمون سخن شاعران داشته است. در میان انواع گوناگون، سبک</em><em></em><em>شناسی لایه</em><em></em><em>ای ازجمله دقیق</em><em></em><em>ترین شیوه</em><em></em><em>های رایج در تحلیل متون ادبی است. در پژوهش حاضر، نویسنده با روش توصیفی- تحلیلی سعی بر تحلیل محتوا و فرم لایة واژگان سروده</em><em></em><em>های سیدحسن حسینی داشته است. پژوهش پیش</em><em></em><em>رو به دو سطح واژگان مفهومی و صوری تقسیم شده است و یافته</em><em></em><em>های آن نشان می</em><em></em><em>دهد؛ لایة مفهومی واژگان با بار معنایی دینی و حماسی، بیشترین کاربرد را در اشعار حسینی دارد تا جاییکه حماسه</em><em></em><em>های شاعرانه نیز، در خدمت زبان دینی درآمده و با آموزه</em><em></em><em>های دینی مانند شهادت ترکیب شده و جنگاوری رزمندگان میهن به پردة تصویر کشیده شده است. بررسی لایة مفهومی شعر حسینی، از یکسو، هم</em><em></em><em>آوایی و همراهی وی با جریان انقلاب اسلامی ایران را پدیدار میسازد و از سویدیگر، نگاه هنر برای زندگی در سروده</em><em></em><em>هایش را به مخاطب القا می</em><em></em><em>کند.</em><br /> <strong> </strong>
واژگان مفهومی,واژگان صوری,سبکشناسی,ادبیات پایداری,سیدحسن حسینی
https://hds.sndu.ac.ir/article_404.html
https://hds.sndu.ac.ir/article_404_5a142cd478867333bcae26c3cd7f3b53.pdf
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید سپهبد پاسدار حاج قاسم سلیمانی (با مشارکت انجمن علمی ژئوپلیتیک ایران)
فصلنامه علمی مطالعات دفاع مقدس
2588-3674
4
2
2018
07
23
ارزیابی نظام ارزشهای جامعه در دوران دفاع مقدس و دوران کنونی
113
150
FA
داود
فاطمی
دانشجوی دکتری سیاستگذاری فرهنگی دانشگاه خوارزمی تهران
dfatemi1@gmail.com
عباس
اسلامی فارسانی
مدیر گروه جامعه شناسی دانشکده علوم اجتماعی و فرهنگی دانشگاه جامع امام حسین (ع)
aeslamif@gmail.com
<em>ارزشها، پایه و اساس بینش و کنش انسان را تشکیل داده و در انتخاب، گزینش و انجام کنش، نقش اساسی دارند. ارزشهای دفاع مقدس، دارای عناصر مثبت و سازندهای است که حفظ و انتقال صحیح آن، تضمینکنندة سلامت اخلاقی و تأمینکنندة سعادت جامعه است؛ از اینرو، پژوهش حاضر، باهدف بررسی و تشخیص نظام ارزشهای دوران دفاع مقدس و نیز زمان کنونی، تبیین تغییرات و راهکارهای حفظ و انتقال ارزشهای دفاع مقدس نگاشته شده است. این پژوهش، از حیث ماهیت، توصیفی- تحلیلی، از نظر اجرا و کنترل شرایط، یک بررسی پیمایشی و از نظر هدف، کاربردی بوده و باتوجهبه موضوع، دارای دو جامعة آماری متفاوت است. جامعة آماری اول را همة جوانان دختر و پسر ردة سنی 15 تا 25 سال شهر تهران و جامعة آماری دوم را نیز کارکنان و اساتید دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی و دانشگاه جامع امام حسین</em><em><sup>علیهالسلام</sup></em><em> تشکیل میدهند. </em><em>برای تجزیه و تحلیل دادهها، پس از تعیین نرمال</em><em></em><em>بودن توزیع و با</em><em></em><em>توجه</em><em></em><em>به سطوح سنجش متغیرها، از آزمونهای آماری مربوطه استفاده شده است.</em><em>یافتههای آماری و تجزیهوتحلیل آنها، نشانگر وجود رابطة معنیدار، بین متغیرهای مستقل موردسنجش در پژوهش حاضر (پایگاه اقتصادی- اجتماعی خانواده، میزان و نوع مصرف رسانههای اجتماعی، نوع جامعهپذیری، احساس محرومیت نسبی و ادراک فرصتهای مسدود) با متغیر وابسته (اولویتهای ارزشی) است. درنهایت، نتایج بهدستآمده از آزمون معنیداری تفاوت میانگین اولویتهای ارزشی، نشان از معنیداری تفاوت میانگین اولویتهای ارزشی جامعة کنونی با دوران دفاع مقدس دارد.</em>
ارزش,اولویتهای ارزشی,نظام ارزشها,دفاع مقدس,ارزشهای مادی,ارزشهای فرامادی
https://hds.sndu.ac.ir/article_405.html
https://hds.sndu.ac.ir/article_405_b931a5f83a715377daf8d22165af664e.pdf
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید سپهبد پاسدار حاج قاسم سلیمانی (با مشارکت انجمن علمی ژئوپلیتیک ایران)
فصلنامه علمی مطالعات دفاع مقدس
2588-3674
4
2
2018
07
23
تبیین دو رویکرد اصلی مدیریتی دفاع از کشور در جنگ تحمیلی
151
184
FA
فریده
باوریان
دکترای تاریخ انقلاب اسلامی، پژوهشگر تاریخ معاصر ایران
fbavaryan@gmail.com
فاطمه
سهرابزاده
دکترای تاریخ ایران دوره اسلامی، پژوهشگر تاریخ معاصر ایران
pz.sohrabzadeh@gmail.com
<em>جنگ تحمیلی با ویژگیهای منحصربهفرد خود بهصورت گستردهای از شهریور 1359، کشور ایران را تحتتأثیر قرار داد. در این راستا، مطالعة ابعاد مختلف آن، بهویژه مطالعة عملکرد و شیوههای رفتاری مدیریت جنگ و دفاع از کشور طی این دوران از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا در این جنگ نمونة موفقی از مدیریت به سبک جدید (مدیریت انقلابی) ارائه گردید که حاصل جهانبینی الهی امام خمینی</em><em><sup>رحمتاللهعلیه</sup></em><em> و خلاقیت فرماندهان و مدیران عرصههای مختلف دفاع مقدس بود که در شرایط کنونی هم میتواند راهنما و الگویی اصولی برای دفاع از کشور باشد. باتوجه به این امر، پژوهش حاضر با روشی توصیفی- تحلیلی و با استناد به منابع اسنادی، اینترنتی و کتابخانهای به واکاوی دو رویکرد اصلی حاکم بر نحوة دفاع و مدیریت جنگ پرداخته است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که نیروهای اسلامگرای مکتبی به رهبری امام خمینی</em><em><sup>رحمتاللهعلیه</sup></em><em> متعهد به شیوة انقلابی جنگ و دفاع همهجانبه بودند. جناحی که با ارائة مدیریتی مبتنی بر اصول دینی و مذهبی، این رخداد را به فرصتی برای بازتولید و تثبیت جمهوری اسلامی تبدیل نمود. در مقابل، نیروهای ملیگرا و ملی- مذهبی با مدیریت بنیصدر به نبرد کلاسیک اعتقاد داشتند؛ اما موقعیت حکومت نوپای ایران، توانایی بهکارگیری آن را نداشت. سرانجام هم ناموفقبودن چند عملیات جنگی و عزل بنیصدر از فرماندهی کل قوا و ریاست جمهوری، خط بطلانی بر آن کشید و درنهایت، روند دفاع انقلابی و همهجانبه بر جنگ حاکم گردید.</em>
امام خمینیرحمتاللهعلیه,جنگ تحمیلی,دفاع,بنیصدر,نبرد کلاسیک
https://hds.sndu.ac.ir/article_406.html
https://hds.sndu.ac.ir/article_406_1f3b5950be84182c87d63eca66aafb55.pdf