محبوبه سلیمان پورعمران؛ سهراب حاتم زاده؛ حسین یوسفی فر؛ مجتبی سیاح
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی روشها و میزان آشنایی دانشآموزان دورۀ متوسطه شهرستان بجنورد با ارزشهای دفاع مقدس انجام شده است. روش پژوهش توصیفی با رویکرد پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی روشها و میزان آشنایی دانشآموزان دورۀ متوسطه شهرستان بجنورد با ارزشهای دفاع مقدس انجام شده است. روش پژوهش توصیفی با رویکرد پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان متوسطۀ دوم شهرستان بجنورد به تعداد 9289 نفر در سال تحصیلی 97-96 بود که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد 370 نفر به روش نمونهگیری خوشهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته شامل شش گویه در طیف پنج گزینهای لیکرت بود. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی و استنباطی آزمون T تک نمونهای و تحلیل واریانس رتبهای فریدمن با نرمافزار spss استفاده شد. نتایج پژوهش نشان میدهد که از منظر آزمودنیها، آشنایی دانشآموزان با ارزشهای دفاع مقدس بیشتر از طریق مشاهده فیلمها، هنرهای نمایشی، مطالعۀ کتب و اشعار مرتبط با دفاع مقدس، بازدید از مناطق جنگی و مجموعۀ فرهنگی، موزۀ جنگ در قالب کاروانهای راهیاننور و تحلیلهای تاریخی از دوران دفاع مقدس و تشریح علل وقوع آن توسط معلمان و سایر افراد مطلع در این حوزه بوده است. همچنین یافتهها نشان داد که از ظرفیت روشهای میدانی و نقل سینه به سینه (مواجه با فرماندهان، رزمندگان و جانبازان دفاع مقدس)، پژوهش و شرکت در یادوارۀ شهدا، برای انتقال ارزشهای دفاع مقدس به دانشآموزان بهرۀ کافی برده نشده است.