دانشآموزان بهعنوان قشر عظیمی از افراد جوامع؛ سرمایههای فرهنگی و ملی یک کشور محسوب میشوند. پژوهش حاضر، چگونگی تقویت و کیفیت افزایی هویت ملی دانشآموزان را در دایره تبیین و ترویج فرهنگ دفاع مقدس، ...
بیشتر
دانشآموزان بهعنوان قشر عظیمی از افراد جوامع؛ سرمایههای فرهنگی و ملی یک کشور محسوب میشوند. پژوهش حاضر، چگونگی تقویت و کیفیت افزایی هویت ملی دانشآموزان را در دایره تبیین و ترویج فرهنگ دفاع مقدس، بررسی میکند. این مجموعه به روش توصیفی و بررسی و تحلیل آثار و اندیشهها؛ ابتدا به ویژگیها و مؤلفههای حیات طیبه در طول مدت دفاع مقدس بهعنوان مرکز تحول بنیادی در فکر و عمل، پرداخته است. در این مقاله، پس از ذکر معنای قاموسی دفاع مقدس، هویت و واژه ولایت، به حوزه معنای آن در یک ارتباط ولایی و الهی پرداخته میشود و منشأ تفاوت آن با جنگ تبیین میگردد. سپس به آثار توحید قلبی و عملی امام که وحدت توحیدی و تحول بنیادی جنگ را رقم میزند، پرداخته و دفاع مقدس را بهعنوان خلق جدیدی از یک تفکر اعتقادی، بررسی میکند. در ادامه به اثبات میرساند، جنگ در حیطه فرماندهی ولایی امام خمینی و با عمل به آداب و دسترسی به آمال قرآنی تبدیل به دفاع مقدس شده است. تقویت و تحکیم هویت ملی دانشآموزان وابسته به ژرفاندیشی و ثبت و بسط فرهنگ دفاع مقدس بوده که بازیابی و بازسازی هویت ملی آنان را تضمین میکند.
الگوی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در دوره دفاع مقدس چه بوده است؟ بیتردید طرح این پرسش گامی مهم در شناخت یکی از مهمترین فرازهای تاریخ معاصر کشور به شمار میرود. مقاله پیشرو، با اتکا به تحلیلی نظری، ...
بیشتر
الگوی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در دوره دفاع مقدس چه بوده است؟ بیتردید طرح این پرسش گامی مهم در شناخت یکی از مهمترین فرازهای تاریخ معاصر کشور به شمار میرود. مقاله پیشرو، با اتکا به تحلیلی نظری، نشان میدهد که سیاست خارجی جمهوری اسلامی را نمیتوان از طریق نظریات موجود روابط بینالملل توضیح داد و هیچ یک از شاخصهای موجود روابط بینالملل از جمله رئالیستها و نئولیبرالها، و حتی نظریه سازهانگاری نمیتواند به طور کامل کلید فهم و حل معمای سیاست خارجی جمهوری اسلامی در دوره دفاع مقدس باشد. مدعای مقاله آن است که سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در این دوره الگویی بیبدیل و منحصربهفرد ارائه داده است که خود قادر است در قالب یک نظریه خاص و مستقل مورد تبیین و تحلیل قرار گیرد.