یکی از اهداف مهم کشورها در ادارۀ موفق امور داخلی و تعاملات خارجی، برخورداری از سطحی از قدرت ملی است. نظر به اهمیت قدرت نرم در افزایش قدرت ملی، هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش گردشگری جنگ در تقویت قدرت نرم ج.ا. ...
بیشتر
یکی از اهداف مهم کشورها در ادارۀ موفق امور داخلی و تعاملات خارجی، برخورداری از سطحی از قدرت ملی است. نظر به اهمیت قدرت نرم در افزایش قدرت ملی، هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش گردشگری جنگ در تقویت قدرت نرم ج.ا. ایران است. علیرغم اهمیت صلح و امنیت و وجود سازمان بینالمللی به اصلاح مدافع صلح، امروزه جهان ناگزیر از تجربه پدیدۀ مخرب جنگ و اثرات مختلف آن شده است. از سوی دیگر، تمایل به گردشگری و بهرهبردن از پدیدههای مختلف طبیعی و انسانی آن افزایش یافته است، بنابراین بازدید از مناطق جنگی و یادمانهای ایجاد شده در آن و آشنایی شهروندان با این واقعه و دستاوردها و رخدادهای آن مانند، فداکاریها، آثار و بقایای به جا مانده، خاطرات و تجربیات تلخ و شیرین، در قالب «گردشگری جنگ و بازدید از یادمانهای دفاع»، علاوه بر اثرات مثبت اقتصادی، میتواند تصویری جذاب و مقبول در عرصۀ داخلی و بینالمللی ایجاد کرده و ضمن هویت بخشی در افراد جامعه، زمینهساز افزایش قدرت نرم و قدرت ملی گردد. تحقیق حاضر که با رویکرد توصیفی- تحلیلی و بهرهگیری از اسناد و نظرات مختلف بدست آمده، نشان میدهد: مؤلفههای سیاسی، مؤلفههای فردی- اعتقادی و مؤلفههای فرهنگی- اجتماعی از جمله ویژگیهای انگیزشی گردشگران هستند که میتواند در «گردشگری جنگ» مورد توجه قرار گیرد و بهرهگیری صحیح از دستاوردهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی آن، میتواند افکار، باورها و رفتار نسل جوان و نیز سایر کشورها را با آرمانهای صلحمحور، ظلمستیز و سعادت بخش انقلاب اسلامی آشنا کند و زمینههای افزایش قدرت نرم ج.ا. ایران را موجب شود.
گردشگری در اواسط قرن بیستم، دچار تحولات بسیاری شد و از گذاری از گردشگری انبوه به گردشگری پسافوردی شکل گرفت که مبتنی بر الگوهای فضایی سهگانه و گونههای مختلف گردشگری بوده است. گردشگری جنگ یکی از این ...
بیشتر
گردشگری در اواسط قرن بیستم، دچار تحولات بسیاری شد و از گذاری از گردشگری انبوه به گردشگری پسافوردی شکل گرفت که مبتنی بر الگوهای فضایی سهگانه و گونههای مختلف گردشگری بوده است. گردشگری جنگ یکی از این گونههای گردشگری برآمده از گردشگری پسافوردی است. اینگونه از گردشگری که زیرشاخه گردشگری تلخ بوده به نسبت گسترش دامنه تقاضای گردشگران، در جهت توسعه مناطق جنگزده و همچنین دیگر آثار فرهنگی موردتوجه قرار گرفته است. ازاینرو در این مقاله در چارچوب یک روش راهبردی مبتنی بر سطحبندی مناطق دارای قابلیت و تجزیهوتحلیل SWOTو اولویتبندی راهبردها با مدل QSPMبه ارزیابی راهبردی گردشگری جنگ در ایران پرداخته است. نتایج بهدستآمده در سطحبندی مناطق دارای قابلیت در چهار سطح انجام گرفته که چهار استان کرمانشاه، خوزستان، کردستان و ایلام در سطح یک قرار گرفتند. ازنظر تجزیهوتحلیل SWOTراهبرد اقدام ST(تنوع و رقابتی) حاصل گردید و اولویتبندی مدل QSPMراهبرد راهبردی تنوع و توسعه امکانات و تسهیلات خدمات گردشگری با امتیاز نهایی 64/11 بهعنوان راهبرد اصلی توسعه گردشگری جنگ تدوین شد. راهبرد حمایت از تشکیل شرکتها تعاونی گردشگری جنگ 32/9، بخشودگی مالیاتی و درنظرگرفتن تسهیلات درزمینه توسعه گردشگری جنگ در مناطق دارای قابلیت سطح یک با 94/8 و راهبرد هماهنگی و تعامل بیشتر سازمانهای متولی گردشگری جنگ با آژانسها و تورگردانها با 74/8 در اولویتهای بعدی راهبردی توسعه گردشگری جنگ قرار گرفتند.